Efekt Dunninga Krugera a marketing internetowy

Zdjęcie przedstawia sylwetkę osoby stojącej przed oknem z którego rozciąga się widok na miasto.

Podczas codziennej pracy można zauważyć, że istnieją osoby charakteryzujące się dużą pewnością siebie, pomimo braku kwalifikacji w danej dziedzinie. Zdarza się, że wysuwają one śmiałe tezy, ignorując opinie znawców w danej dziedzinie. Co jest podstawą takiego zachowania? Wszystkiemu winny jest efekt Dunninga-Krugera, którego należy się wystrzegać, aby odnosić sukcesy w marketingu internetowym.

Efekt Dunninga-Krugera – co to jest?

Efekt Dunninga-Krugera to zjawisko psychologiczne, które polega na przecenianiu swoich umiejętności przez osoby niewykwalifikowane w danej dziedzinie. Jednocześnie termin ten wskazuje, że osoby mające dużą wiedzę w danym zakresie mają z kolei skłonności do zaniżania oceny swoich umiejętności.

Nazwa terminu pochodząca od nazwisk Justina Krugera i Davida Dunninga związana jest z twórcami pojęcia – psychologami społecznymi z Uniwersytetu Cornella. Zdaniem badaczy ludzie dotknięci efektem Dunninga-Krugera są niezdolni do rozpoznawania swojej niekompetencji w danym temacie. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niekompetencja intelektualna polegająca na przecenianiu swoich umiejętności, trudności w rozpoznaniu popełnionych błędów lub luk w swojej wiedzy.

Czemu efekt Dunninga-Krugera jest problemem wielu specjalistów marketingu internetowego?

Okazuje się, że efekt Dunninga-Krugera może stosunkowo często mieć miejsce w marketingu internetowym. Fakt ten wynika z nieznajomości pełnego zakresu terminu marketingu przez osoby pracujące w tym obszarze. Wiąże się to z przykrymi konsekwencjami:

  • firmy nie są w stanie wykorzystać w pełni swojego potencjału – ich działania w zakresie marketingu internetowego nie spełniają wszystkich wymagań udanej kampanii,
  • tworzone treści nie spełniają standardów – fakt ten wynika z niewiedzy i niewłaściwego przeszkolenia pracowników, którzy uważają się za ekspertów w swojej dziedzinie,
  • publikacja nieprawidłowych informacji, co może mieć konsekwencje prawne dla firmy oraz tworzyć jej nieprofesjonalny wizerunek,
  • źle wykonana praca generuje dodatkowe opóźnienia i straty finansowe – powierzone pracownikom zadania trzeba poprawiać.

Jak zapobiec efektowi Dunninga-Krugera?

Efektu Dunninga-Krugera można uniknąć w swoim zespole poprzez:

  • zapewnienie pracownikom regularnych i obszernych szkoleń,
  • zapewnienie zespołowi umiejętności potrzebnych do stawiania czoła wyzwaniom,
  • sprawdzanie pracy nowych pracowników przez bardziej doświadczone osoby,
  • zachęcenie członków zespołu do wzajemnej komunikacji i wymiany doświadczeń.

Dzięki takim działaniom chronisz swoją firmę przed niekompetencją pracowników, a także niezadowoleniem, a nawet utratą klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *