Jak zrobić dobre logo

Logo to jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, które wpływa na rozpoznawalność marki. Mimo swojego niepozornego wyglądu może przysporzyć wiele wątpliwości już na etapie projektowania. Bez względu na to, czy jesteś właścicielem małego start-upu, czy rozwojowego przedsiębiorstwa o dużym zasięgu, nie ulega wątpliwości fakt, że warto zadbać o swój znak rozpoznawczy. Jakie powinno być logo, aby przykuwało uwagę i godnie reprezentowało Twoją działalność?

Czy logo i logotyp firmy to to samo?

Wielu grafików po otrzymaniu zlecenia zadaje sobie pytanie, jak stworzyć dobre logo. Warto jednak rozgraniczyć podstawowe pojęcia, jakim jest logo i logotyp. Okazuje się, że wbrew utartej opinii to wcale nie to samo. Tradycyjne logo najczęściej składa się z 2 elementów:

  • sygnetu – znaku graficznego,
  • logotypu – znaku typograficznego, czyli fontu w wybranym stylu pasującym do sygnetu.

Zdarza się jednak, że kompletne logo może składać się z jednego ze wspomnianych elementów, a i tak jest doskonale rozpoznawalne przez odbiorców. Idealnym tego przykładem jest logo firmy Nike, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Okazuje się, że początkowo jednak nic nie zwiastowało mu tak dużej popularności. Znak słynnej „łyżwy” został zaprojektowany przez Carolyn Davidson w 17,5 godziny, a jego autorka była nikomu nieznaną studentką projektowania graficznego. Inspiracją twórczyni do powstania logo były skrzydła mitologicznej Bogini Zwycięstwa Nike. Okazuje się, że powstałe logo było krytykowane za brak konkretnego nawiązania do obuwia sportowego. Sam właściciel marki Phil Knight nie był do niego przekonany, jednak dał mu szansę. Jak pokazuje historia, decyzja ta była jedną z najlepszych w jego życiu.

Pierwszy wniosek z tej lekcji nasuwa się więc sam – logo wcale nie musi bezpośrednio nawiązywać do specyfiki marki, aby wpadało w pamięć i było częścią składową rozpoznawalności danej firmy.

Czym charakteryzuje się dobre logo?

Projektowanie logo dla firm to zadanie, które wymaga uwzględniania kilku podstawowych zasad. Dobre logo to między innymi:

  • efekt nagłego uderzenia – logo powinno przykuwać spojrzenia oraz skupiać na sobie uwagę, czego świetnym przykładem jest nadgryzione jabłko firmy Apple,
  • wysoka estetyka – sprawia, że na logo dobrze się patrzy,
  • czytelność – dobrze zaprojektowane logo doskonale prezentuje się nie tylko na stronie internetowej lub wizytówce, ale również na gadżetach reklamowych, np. długopisach lub koszulkach,
  • budzenie pozytywnych skojarzeń – ważne są zarówno kształty, jak i wybrana kolorystyka, a oba elementy powinny tworzyć spójną całość,
  • zapadanie w pamięć – odbiór logo przez konsumentów to kwestia indywidualna, jednak przykłady wielkich marek pokazują, że proste grafiki najłatwiej zapamiętać.

Rebranding logo firmy – czy warto?

Logo firmy to nieodłączny element jej rozpoznawalności w świadomości odbiorcy, dlatego nie warto dokonywać częstych zmian w tym zakresie. Inwestując pieniądze w projektowanie identyfikacji wizualnej, warto zastanowić się nad ponadczasowymi rozwiązaniami.

Idealnym poparciem tej tezy jest wielokrotny rebranding logo marki Pepsi, która w swojej historii zdecydowała się na ten krok już 12 razy! Na przestrzeni ponad 100 lat logo przeszło długą drogę od wyglądu do złudzenia przypominającego logo swojej konkurencji – Coca-Coli, do wypracowania własnego stylu oraz zmiany kolorystyki. W efekcie powstałe logo budzi pozytywny odbiór wśród konsumentów, jednak marka zainwestowała wiele pieniędzy na drodze dotarcia do prostoty i czytelności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.